DNA-traject als basis van succes

Een familiebedrijf dat al ruim 100 jaar bestaat kan heel goed voorop lopen. Dat bewijst timmerfabriek Nijhuis Toelevering. In ruim vijf jaar tijd zagen ze de omzet verdrievoudigen, de doorlooptijd halveren en het ziekteverzuim dalen tot een historische 1,5%. Benieuwd hoe we dat voor elkaar hebben gekregen? Lees snel verder!

In de branche waarin Nijhuis Toelevering opereert heeft vrijwel iedereen beschikking over dezelfde technieken en dezelfde machines in de timmerfabriek. Het was wel duidelijk dat daarin weinig onderscheidend vermogen zat. De mensen vormen het kapitaal en dáár konden ze verschil maken. Wij zijn daarom aan de slag gegaan met uit te zoeken waarom Nijhuis Toelevering er als bedrijf toe doet. Daar kwam uit dat ze altijd willen verbinden: met de klant, met de leveranciers, met elkaar en met zichzelf. Met succesverhalen van sociaal vernieuwende bedrijven als inspiratiebron gingen we aan de slag met hun eigen DNA.

 

Merkwaarden om naar te handelen

Het gezamenlijke DNA van Nijhuis Toelevering is vastgelegd in vijf concrete merkwaarden: samen, bevlogen, bedreven, verantwoordelijk en ondernemend. Want we geloven dat als alle collega’s handelen naar deze vijf merkwaarden, zij als individu én als team bijdragen tot het realiseren van datgene waar Nijhuis Toelevering voor staat: de sterkste verbinding. “Iedere dag een beetje beter”, dat is het motto en is ook steeds de rode draad in het traject geweest.

Samen verantwoordelijk

Tijdens het proces merkten we dat ‘verantwoordelijkheid nemen’ een belangrijk onderdeel vormde. De vraag ‘Wat heb je er zelf aan gedaan?’ is steeds een leidraad in de organisatie geweest. Want: je kunt wel klagen, maar in hoeverre is het probleem door eigen inzet ontstaan en ook weer op te lossen? Concreet betekende het dat Nijhuis Toelevering niet meer hiërarchisch bleef werken en dat functieomschrijvingen verdwenen. Iedereen kijkt nu per project bij welk team hij het best tot zijn recht komt. We merkten dat op deze manier iedereen zich verantwoordelijk voelde voor het product, het bedrijf en zijn eigen rol daarin.

kennislunch_nijhuistoelevering4-1000x667-1-750x500
IMG_4041-1000x750-1-1440x690-c-750x518
kantine9-1000x665-1-2-750x499

Even schakelen

Het traject zorgde in het begin voor gefronste wenkbrauwen. Enkelen vonden het maar een ‘vaag gedoe’. En dat is ook niet zo gek. Het is een technische omgeving, 95% van de werknemers is man en iedereen was gewend om van bovenaf te worden aangestuurd. Zij werden ineens gevraagd wat ze nodig hadden om goed werk te leveren, waar hun passie zat en op welke manier ze verbinding konden maken. Dat was wel even omschakelen.

Een groot succes

Hoewel het traject heus niet altijd soepel verliep, was het een groot succes. In ruim vijf jaar tijd zagen we het belang van een goede strategie, de juiste mindset en het nemen van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De investeringen hebben zich meer dan terugverdiend. We zagen de omzet verdrievoudigen, de doorlooptijd halveren en het ziekteverzuim dalen tot een historische 1,5%. 

"De afgelopen jaren heb ik met Joris mogen samenwerken bij Toelevering Online en Nijhuis Toelevering. Ik heb Joris leren kennen als een echte aanjager, iemand die resultaatgericht is en vol energie en overtuiging een bedrijf in beweging kan brengen, hoe moeilijk dat soms ook is! Door het gewoon te doen en simpel te starten ontstond een innovatiecultuur en konden we met kleine stapjes grote resultaten bereiken. Zelf heb ik mooie stappen kunnen zetten in mijn persoonlijke ontwikkeling, doordat Joris open en eerlijk is, zijn ervaringen deelt en op de juiste momenten een duw in goede richting geeft om je verder te laten groeien!”

Jelte Linderman | klantmanager Nijhuis Kozijnen
jelte-linderman-nijhuis-e1640874278731

 

Een doorlopend proces

Het traject is niet klaar en zal dat ook nooit zijn. Er is namelijk geen routebeschrijving en geen eind gedefinieerd. De mensen van Nijhuis Toelevering doen alles zelf en iedereen, vanuit de gehele organisatie, kan ideeën inbrengen. Iedere dag een beetje beter!

Ook aan de slag met het verbeteren van jouw organisatie?

Next Waves helpt je graag verder! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.